När

Var

Info

Mirlitons
En kraftfull duell där kropp och ljud förenas genom rytm.

Mirlitons
is a kind of whistle for children,
it’s an unpretentious poem,
it’s a gold Louis marked with the number 2,
it’s a military headgear,
it’s also a pastry (a cream roll)

Scenen är en arena. Två maskerade kroppar, krigiska, oigenkännliga, ödmjuka och skallrande. Mikrofoner, högtalare, podium, klockor, skor. En ritual av presentationer, en konfrontation, en knut, en upplösning. En total mättnad av frekvenser och muskler: en terapi genom överflöd. Kroppar och ljud slitna mellan försvunna ritualers melankoli och samtidens aggressivitet. En graciös och uthållig duell mellan beatbox och slagverk: en mur, en gloria, en uråldrig värld som går förlorad i mötet med giftig svett, begravd i de två kombattanterna.

Det är genom mina fötters slag mot marken som jag sökte konfrontera Aymeric; detta ledde oss till att utveckla en slagverksmusik (klackar mot golvet, läppar mot mikrofonen) – obeveklig, lätt haltande och rå. Fötter och mun ställs i motsättning till varandra, kroppar aktiveras genom dessa två ytterligheter, och vi hamnar på en plats som samtidigt är förbunden med både underjorden och himlen. Vårt möte blev en tävling, en allians, en ritual – mörk och utmattande, och den tycktes frammana sitt motgift, sin baksida. De få stunder vi delade i studions dunkel bekräftade vår vilja att träffas regelbundet för att låta dessa mirlitons undfly, konfrontera och trösta varandra. – François Chaignaud

Tisdagens föreställning följs av invigningsdrinkar på Morfar Ginko, välkommen!

Måndag 5 maj på MDT kan du delta i en dans- och beatboxworkshop med François Chaignaud & Aymeric Hainaux.

Föreställningen presenteras genom ett generöst samproduktionsstöd från Dansens Hus och med stöd från Institut Français de Suède.

///

FRANÇOIS CHAIGNAUD
Efter sin examen 2003 från National Superior Conservatory of Paris for Music and Dance har François Chaignaud dansat för en rad framstående koreografer, däribland Alain Buffard, Boris Charmatz, Emmanuelle Huynh och Gilles Jobin. Sedan sin första skapelse 2004 har han betraktat dans som ett globalt uttryck, där hans verk kännetecknas av en nära samverkan mellan sång och rörelse samt en djup förankring i historien. Detta återspeglas både i hans egna verk och i hans samarbeten med olika konstnärer, såsom Jérôme Marin, Marie-Caroline Hominal och Théo Mercier. Mellan 2005 och 2016 skapade han tillsammans med Cecilia Bangolea en serie uppmärksammade föreställningar som har visats världen över. År 2021 grundade han Mandorle Productions, ett konstnärligt projekt som bygger på samarbete med andra kreatörer, bland dem Nina Laisné, Marie-Pierre Brébant, Akaji Maro, Dominique Brun och Sasha J. Blondeau. Han skapar även verk för större ensembler, däribland Soufflette (2018), t u m u l u s (2022) och In absentia (2024), det senare tillsammans med Geoffroy Jourdain. Nyligen har han skapat föreställningarna Mirlitons samt Petites Joueuses, och han arbetar för närvarande på Último Helecho tillsammans med Nadia Larcher och Nina Laisné, som har premiär 2025. Han är associerad konstnär vid Chaillot – Théâtre national de la Danse i Paris, samt vid Maison de la Danse och Biennale de la Danse de Lyon.

AYMERIC HAINAUX är en bildkonstnär, musiker och kompositör, särskilt känd för sin unika beatboxstil och sin sex år långa liftarturné. Hans intensiva kroppsliga framträdanden utgår från en form av beatbox, men skapar ljudbilder som ligger närmare abstrakt elektronisk musik, drone, glitch och noise än traditionell hiphop. Förutom sin egen kropp, andning och röst använder han enbart en mikrofon, några munspel, dragspel, klockor och en ekopedal. Ingen looping – enbart live! Hans musik kommer bokstavligen inifrån – röst, andning, muskelspänningar, rörelser, hjärtslag och plötsliga ljudutbrott skapar en hyllning till det levande och nuets omedelbarhet. Hainaux har flera gånger prisats i det franska beatboxmästerskapet och har uppträtt på vitt skilda platser – från ockuperade hus till La Fondation Cartier, Palais de Tokyo, Empty Bottle Chicago, Phono Festival Odense, Thessalonikis biennal, MUDAM Luxemburg och Villa Arson i Nice.

Koncept och framförande:
François Chaignaud & Aymeric Hainaux
Konstnärligt samarbete: Sarah Chaumette
Kostymdesign: Sari Brunel
Ljusdesign: Marinette Buchy
Teknisk ledning: Marinette Buchy
Ljudtekniker: Jean Louis Waflart
Produktion och distribution: Mandorle Productions (Chloé Perol, Jeanne Lefèvre, Emma Forster)
Internationell distribution: APROPIC – Line Rousseau – Marion Gauvent
Samproduktioner: MC93 – Maison de la Culture de Seine-Saint-Denis, Festival d’Automne à Paris, Charleroi danse – centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles (BE), Maison de la Danse, Lyon – Pôle européen de création, Festival Next (FR/BE), Theater Rotterdam (NL), Triennale di Milano (IT), KunstFestSpiele Herrenhausen Hannover (DE), Bonlieu Scène nationale Annecy.
Stöd från: Espace Pasolini/Laboratoire artistique Valenciennes, La Villette, Paris – Initiatives d’Artistes, Malraux, scène nationale de Chambéry Savoie, Les Aires – Théâtre de Die et du Diois, scènes conventionnées, d’intérêt national – « Art en territoire » & Franska Institutet i Sverige.
Särskilt tack till: Balakumar, Edouard Prabhu, Prune Becheau
Rekommenderad ålder: 12+

Mandorle Productions får stöd från det franska kulturministeriet (DRAC Auvergne-Rhône-Alpes) och regionen Auvergne-Rhône-Alpes.

Stockholms Stadsmissions mötesplats vid Mariatorget är en plats för gemenskap och samhällsengagemang dit alla är välkomna.

Dela

Facebook
LinkedIn
Twitter
Email

andra föreställningar